Nu händer det saker i tvättstugan igen.
Igår placerades värmeslangen till golvvärmen ut och limmades fast. Sedan spacklades hela golvet. Därför har vi nu "gå" förbud inne i tvättstugan till i morgon.
Idag var vi och handlade AquaStop (som alltså hindrar vattengenomträngning), fox och fix.
Så i morgon ska vi börja rolla ut Aqua Stop:en, men eftersom det ska dit i flera lager så tar det ett par dagar.
Men till veckan.. Då börjar klinkerläggningen. Sen är det klart. Golvet alltså.
Då är det bara montering av all inredningen, men men det fixar sig!
TRETTIOFEM
onsdag 19 januari 2011
måndag 17 januari 2011
Tvättstugeaktuellt
Väggarna i tvättstugan är nu färdiga och även taket. Det ska bara borras två små hål i taket för att fästa lampan, sen så är det färdigt.
Detta ledde till att golvläggningen påbörjades idag. Golvet har nu primats och i morgon stundar fastsättning av golvvärmeslangen.
När hela projektet med golvläggning är klart är tanken att golvet ser ut så här:

Detta ledde till att golvläggningen påbörjades idag. Golvet har nu primats och i morgon stundar fastsättning av golvvärmeslangen.
När hela projektet med golvläggning är klart är tanken att golvet ser ut så här:

söndag 9 januari 2011
Arbetsdag..
Idag har familjen Humla arbetat i och på hemmet.
Fru Humla har målat sista varvet i tvättstugan, men naturligtvis tog färgen slut alldeles olagomt. Så det är bara att fara och köpa mer färg i morgon och måla det sista. Färgen i tvättstugan kallas snöflinga. Herr Humla säger att det är vitt. Fru Humla säger att det är vitt med en liten liten uns blå i.
Sedan har Fru Humla tagit bort julen i hela huset. Naturligtvis återställdes hemmet åter till sitt vanliga utseende med gardiner och blommor på rätt plats.
Under tiden var Herr och ungeHerr Humla skottat av taket. Så de har gjort en ny liten prydnad på tomten = en stoooooor snöhög utanför sovrumsfönstret. Detta innebär "solförmörkelse" ända till påsk.
Fru Humla har målat sista varvet i tvättstugan, men naturligtvis tog färgen slut alldeles olagomt. Så det är bara att fara och köpa mer färg i morgon och måla det sista. Färgen i tvättstugan kallas snöflinga. Herr Humla säger att det är vitt. Fru Humla säger att det är vitt med en liten liten uns blå i.
Sedan har Fru Humla tagit bort julen i hela huset. Naturligtvis återställdes hemmet åter till sitt vanliga utseende med gardiner och blommor på rätt plats.
Under tiden var Herr och ungeHerr Humla skottat av taket. Så de har gjort en ny liten prydnad på tomten = en stoooooor snöhög utanför sovrumsfönstret. Detta innebär "solförmörkelse" ända till påsk.
fredag 7 januari 2011
Tvättstugan är halvvägs
onsdag 29 december 2010
Here we go again
Nu har renoveringen startat igen. Nu är det tvättstugan som får sitt välbehövliga ansiktslyft. Mycket tidigt i bloggen visade vi en bild på hur tvättstugan såg ut tidigare.
Nu ser den ut såhär:

Nu ser den ut såhär:
Väggarna är nu spacklade. Det fanns en massa småhål som nu är eliminerade. Taket är under målning i skrivande stund. (Eller under torkning kanske vi ska säga).
Sedan är det bara att köpa väv och sätta upp på väggarna och sedan måla denna.
Efter detta kommer golvläggaren och lägger golvet medan familjen Humla kommer att fara och inhandla nya skåpar, hoar, bänkskivor och dyligt.
tisdag 2 november 2010
Nyheter i hallen
På begäran från allmänheten kommer även ett litet inlägg ang uppiffningen av hallen.
Den är dock inte riktigt klar ännu. Det är ju iof inget rum än, så ni får väl se vad som har hänt.
Mitt ovanför trappen har vi satt IKEA's maskroslampa. Gardiner har kommit upp. Tyvärr är dock Fru Humla ej nöjd med pyntningen av fönsterbänken ännu.
Den är dock inte riktigt klar ännu. Det är ju iof inget rum än, så ni får väl se vad som har hänt.
Nyheter på balkongen
Eftersom balkongen är väldigt liten så är det svårt med väldigt drastiska förändringar, speciellt så här på senhösten. Men detta har hänt:


Tidigare var golvet på balkongen 40 år gammalt, väldigt slitet och ful färg.
Nu är brädorna nya och fräscha. En annan färg, bredare och bäst av allt full längd (inga skarvar).
Nyheter i köket
Har även lite nyheter i köket:
Så här ser det ut nu med våra nya vitrinskåp. Har även en ny fruktkorg som Fru Humla gillar jättemycket... Nu måste vi bara hitta fina saker att ställa i skåpen. =)
Fru Humla handlade även nya fönsterlampor igår!
Nyheter i vardagsrummet
Nu kommer lite nyheter från vår renovering av huset:
Nu har familjen Humla beställt lite fler kanaler. I nuläget (och ända sedan vi flyttat in) har vi använt en digitalbox med endast gratis utbudet. Det blir lite långtråkigt i längden. Grannarna har tydligen Comhem så tanken var egentligen att vi skulle koppla in detta. Men igår ändrades planerna och Canal Digital beställdes. Har ingen erfarenhet av detta, men jag hoppas att det kommer att bli bra. Speciellt nu när vi har köpt en ny (lite större) tv!
I övrigt så har julgardiner inhandlats till vardagsrummet. Men de kommer inte upp i fönstret ännu. Bilder kommer då det är julpyntat och klart
torsdag 14 oktober 2010
Hjälp behövs
Fru Humla skulle behöva lite hjälp!
Har hittat en tom "fläck" i vardagsrummet där en fin tavla skulle sitta fint. Nu behöver jag bara bestämma motiv. Jag kan dock inte riktigt bestämma vilket.
Så jag skulle uppskatta om ni kunde ge lite tips och råd vad ni tycker.
Tanken är i alla fall att bilden ska passa i mitt vardagsrum som har vita väggar och svarta möbler. Detaljerna i rummet är röda, så nått som passar i detta.
Mina förslag:
Har hittat en tom "fläck" i vardagsrummet där en fin tavla skulle sitta fint. Nu behöver jag bara bestämma motiv. Jag kan dock inte riktigt bestämma vilket.
Så jag skulle uppskatta om ni kunde ge lite tips och råd vad ni tycker.
Tanken är i alla fall att bilden ska passa i mitt vardagsrum som har vita väggar och svarta möbler. Detaljerna i rummet är röda, så nått som passar i detta.
Mina förslag:
tisdag 12 oktober 2010
Pimp i hallen
Hallen har sedan ca 1½ månad tillbaka i tiden varit föremål för en liten pimpning.
Nu börjar den komma till sitt slut. Dock finns det några värdefulla detaljer som ännu inte är klara, därför får ni inte se några bilder.
Jag kommer dock att berätta vad som är gjort:
+ Ny lampa i trappen
+ Nya gardiner
+ Hallspegel uppsatt
+ Ny hallmöbel till gäster, samt en stol att sitta på vid skopåtagning.
+ Hushålletskläder har dolts av ett tygstycke.
Nu saknas bara nya mattor och lite "lull lull"
Nu börjar den komma till sitt slut. Dock finns det några värdefulla detaljer som ännu inte är klara, därför får ni inte se några bilder.
Jag kommer dock att berätta vad som är gjort:
+ Ny lampa i trappen
+ Nya gardiner
+ Hallspegel uppsatt
+ Ny hallmöbel till gäster, samt en stol att sitta på vid skopåtagning.
+ Hushålletskläder har dolts av ett tygstycke.
Nu saknas bara nya mattor och lite "lull lull"
torsdag 16 september 2010
Underbart är kort
Herr och Fru Humla blev mycket glada igår när de fick ett samtal att våra väggvitriner kommit. Så här såg de ut:
Tyvärr vart glädjen kort. Eftersom de var lite transportskadade så lämnades de i dag tillbaka. Nu tar det ca 2 veckor innan vi får två nya.. *suck*
Hallmöbeln har då inte kommit heller. Nu har det tagit 2½ vecka. I morgon kommer fru Humla att åka till den möbelaffären och fråga vart den är.
Hallmöbeln har då inte kommit heller. Nu har det tagit 2½ vecka. I morgon kommer fru Humla att åka till den möbelaffären och fråga vart den är.
söndag 12 september 2010
På trettiofemman har idag IKEA's maskros monterats ihop idag. Den sitter just nu i vardagsrummet eftersom här fanns en lämlig krok i taket. Men förhoppningsvis ska den snart sättas upp i hallen.
Hallmöblen har inte kommit ännu. Men kommer förhoppningsvis nu ibörjan av veckan.
Förövrigt har mycket god middag ätits i Humlebo: Färsk älgfilé, potatisgratäng och svampsås.
Hallmöblen har inte kommit ännu. Men kommer förhoppningsvis nu ibörjan av veckan.
Förövrigt har mycket god middag ätits i Humlebo: Färsk älgfilé, potatisgratäng och svampsås.
torsdag 9 september 2010
Väntan fortsätter
inga möbler har kommit idag.. Fru Humla är lite besviken.
Önskar att i alla fall vitrinskåpen till köket kommer så operation handla på Biboköp kan inledas... =)
Önskar att i alla fall vitrinskåpen till köket kommer så operation handla på Biboköp kan inledas... =)
I väntans tider
Förra veckan beställdes ju diverse inredningsdetaljer till Humlehuset.
Så nu sitter vi bara och väntar på att de ska komma. Förhoppningsvis idag!!
Så nu sitter vi bara och väntar på att de ska komma. Förhoppningsvis idag!!
tisdag 31 augusti 2010
Handla handla handla
Idag har fru Humla varit och handlat.
Både vitrinskåp till köket och en hallmöbel har beställts.
Kommer om ca 2 veckor.
Det är bara så synd att man inte får med sig sakerna hem. Vi vill ju göra om nu!
Men men det är bara att vänta.
I morgon ska fru Humla kolla på lite tyg till hallen. Vad som ska göras med det får ni se sen.
Både vitrinskåp till köket och en hallmöbel har beställts.
Kommer om ca 2 veckor.
Det är bara så synd att man inte får med sig sakerna hem. Vi vill ju göra om nu!
Men men det är bara att vänta.
I morgon ska fru Humla kolla på lite tyg till hallen. Vad som ska göras med det får ni se sen.
måndag 30 augusti 2010
Omstart av projekt humlebo
Nu har hösten kommit och semestern är över, så nu börjar renoveringarna och inredningsprojekten om.
Under sommaren har familjen Humla inte alls ägnat sig åt huset. Det var först i mitten av augusti som insatser gjordes.
Våra staketplank ska bytas ut innan vintern kommer är det tänkt. Så de nya brädorna och stolparna är målade. Vår bod fick även ändra färg från brun till röd.
Bilder på detta kommer eventuellt senare.
Det pågår även underhåll av fönster utomhus.
I köket jobbas det med att montera de kvarvarande köksluckorna.
Ett skåp har fått flytta in i köket samt en tavla till.
Under veckan kommer två väggskåp att inhandlas.
Nu när köket börjar komma i form så fortsätter vi raskt med hallen.
Detta är möbler som är intressanta:


Fru Humla har egentligen som princip att inte ha ett IKEA-hem. Men denna gång är hon redo att tumma lite på denna regel. Är mycket sugen på en IKEA Maskros-lampa att sätta i taket ovanför trappen. Förövrigt så skulle vi behöva en stol/pall. Gärna ihopfällbar pinnstol eller liknande. Så finns det nått över hemma hos er så lämna gärna en kommentar.
Under sommaren har familjen Humla inte alls ägnat sig åt huset. Det var först i mitten av augusti som insatser gjordes.
Våra staketplank ska bytas ut innan vintern kommer är det tänkt. Så de nya brädorna och stolparna är målade. Vår bod fick även ändra färg från brun till röd.
Bilder på detta kommer eventuellt senare.
Det pågår även underhåll av fönster utomhus.
I köket jobbas det med att montera de kvarvarande köksluckorna.
Ett skåp har fått flytta in i köket samt en tavla till.
Under veckan kommer två väggskåp att inhandlas.
Nu när köket börjar komma i form så fortsätter vi raskt med hallen.
Detta är möbler som är intressanta:

Denna är tänkt att finnas för gästerna just innanför dörren.

Denna stol skulle passa ypperligt bredvid hatthyllan(bilden ovan). Det är dock inte bestämt om det blir just denna modell eller något liknande.
Fru Humla har egentligen som princip att inte ha ett IKEA-hem. Men denna gång är hon redo att tumma lite på denna regel. Är mycket sugen på en IKEA Maskros-lampa att sätta i taket ovanför trappen.torsdag 3 juni 2010
onsdag 2 juni 2010
Äntligen händer det nått =)
söndag 16 maj 2010
Projekt trädgård
Egentligen har jag tänkt vänta med projekt i trädgården till nästa år.
Jag måste ju se vad som finns i trädgården innan jag planerar vad jag ska plantera.
Tyvärr tror jag inte det finns så mycket alls. Så det blir nog en trist trädgårdssommar.
Jag har i alla fall analyserat mig till att på baksidan är det 4 vinbärsbuskar, 2 träd av okänd sort, en lång blombänk med ca 7 tulpaner (i övrigt bara jord), ett potatisland som ser ut som en lerpöl (ska bort!!!) och något slags träd/buske som bara är en rot nu mer.
På framsidan finns en blombänk som enligt grannarna består av ett HAV av ormbunkar. De tidigare ägarna var tydligen väldigt rädda om dessa så de andra barnen på gatan är väldigt rädda för att råka slå en boll i detta hav.
Så som ni hör behöver det alltså rensas och odlas.
Jag undrar om inte ormbunkshavet får försvinna redan i år. Frågan är bara med vad. Nått okänsligt i alla fall. Så barnen kan känna att de kan leka utan att behöva vara rädda att förstöra planteringen!
Åter i alla fall till trädgården, i dag har herr Humla klippt ur buskarna och träden på baksidan. Fru Humla har krattat. Sen har Fru Humla försökt kurera sina blommor inne så de kanske överlever.
Jag måste ju se vad som finns i trädgården innan jag planerar vad jag ska plantera.
Tyvärr tror jag inte det finns så mycket alls. Så det blir nog en trist trädgårdssommar.
Jag har i alla fall analyserat mig till att på baksidan är det 4 vinbärsbuskar, 2 träd av okänd sort, en lång blombänk med ca 7 tulpaner (i övrigt bara jord), ett potatisland som ser ut som en lerpöl (ska bort!!!) och något slags träd/buske som bara är en rot nu mer.
På framsidan finns en blombänk som enligt grannarna består av ett HAV av ormbunkar. De tidigare ägarna var tydligen väldigt rädda om dessa så de andra barnen på gatan är väldigt rädda för att råka slå en boll i detta hav.
Så som ni hör behöver det alltså rensas och odlas.
Jag undrar om inte ormbunkshavet får försvinna redan i år. Frågan är bara med vad. Nått okänsligt i alla fall. Så barnen kan känna att de kan leka utan att behöva vara rädda att förstöra planteringen!
Åter i alla fall till trädgården, i dag har herr Humla klippt ur buskarna och träden på baksidan. Fru Humla har krattat. Sen har Fru Humla försökt kurera sina blommor inne så de kanske överlever.
lördag 15 maj 2010
Nu börjar det likna något
Nu är tavlan i köket uppsatt. Så här ser det ut:


Nu saknas bara skåpluckorna. Sen börjar det bli komplett.
Finns det förövrigt nån vänlig själ som kan berätta varför min pelargon ser ut så här?
HUMLETÄVLINGEN:
Lämna en kommentar!
söndag 9 maj 2010
Piffhelg
I helgen valde familjen Humla mellan att göra sommarstugan (se aftonsol.blogspot.com) klar eller piffa på hemma.
Eftersom vi måste byta uttag bakom spisen i stugan innebär detta att spisen inte fungerar.
Därför valdes hemmet:
Nu börjar det likna något vid köksbordet. Alla dukar på plats. Lampan uppskruvad, tyvärr har vi ingen ström i den ännu. Men det kommer.
En tavla är beställd. Eller det är tre delar som bildar en tavla.
Gissa i vilket rum den ska sitta?!
Nu hoppas jag bara att även hyllorna i lilla humlans rum blir uppsatta. Sen ska mitt lilla renoveringsprojekt, i form av ett skåp, slipas och målas en gång till.
Eftersom vi måste byta uttag bakom spisen i stugan innebär detta att spisen inte fungerar.
Därför valdes hemmet:
En tavla är beställd. Eller det är tre delar som bildar en tavla.Gissa i vilket rum den ska sitta?!
efter lite inspiration från annan bloggare.
Även lampan som ska sitta i hörnet.
Nu är det bara lull-lull som saknas samt att den fula antennen ersätts med en liten liten kabel.
Nu hoppas jag bara att även hyllorna i lilla humlans rum blir uppsatta. Sen ska mitt lilla renoveringsprojekt, i form av ett skåp, slipas och målas en gång till.
tisdag 4 maj 2010
Rosa köket
fredag 30 april 2010
Tv bänk
Nu är tv bänken beställd
Så här ser den ut. Förhoppningsvis får ni se en bild på torsdag när den står på plats.

Just nu sitter vi och beställer delar till hyllan som vi ska tillverka.
torsdag 29 april 2010
Småpyssel och gardiner.
Dagen har ägnats åt "lull lull".


Dessa gardiner har sytts under dagen och sitter i köksfönstret.
Nu är vardagsrumsgardinerna på gång.
Sedan har sen lilla lådan ovanför fläkten, samt biten längst ovanför skåparna tapetserats.
Sedan har en liten list spikats fast i hörnet för att dölja den fula kanten på kaklet.
(Matlagningsstöket och gardinsömnads stöket bjuder jag i dag på)
onsdag 28 april 2010
Köksbordet beställt
Det har ju faktiskt hänt lite ovanligt mycket saker denna vecka så jag har ju helt glömt bort att skriva att vi beställt köksbord. Det blev detta:

Vår soffa
Familjen Humla köpte en soffa redan innan vi fick tillgång till huset. Jag lovade då ett kort på soffan. Här kommer det!
Vi har dessutom idag köpt vårt nya soffbord, så detta är naturligtvis med på bilden.
Vi har dessutom idag köpt vårt nya soffbord, så detta är naturligtvis med på bilden.
Sen vill lilla fröken Humla visa vårt senaste (och enda) tillskott till Familjen Humlas stall.
måndag 26 april 2010
Nya möbler
Familjen Humla har idag varit på diverse möbel affärer.
Vi har inte handlat nått men detta funderar vi på
Vi har inte handlat nått men detta funderar vi på
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)











