fredag 30 april 2010

Tv bänk

Nu är tv bänken beställd
Så här ser den ut. Förhoppningsvis får ni se en bild på torsdag när den står på plats.

Just nu sitter vi och beställer delar till hyllan som vi ska tillverka.

torsdag 29 april 2010

Småpyssel och gardiner.

Dagen har ägnats åt "lull lull".


Dessa gardiner har sytts under dagen och sitter i köksfönstret.
Nu är vardagsrumsgardinerna på gång.



Sedan har sen lilla lådan ovanför fläkten, samt biten längst ovanför skåparna tapetserats.
Sedan har en liten list spikats fast i hörnet för att dölja den fula kanten på kaklet.

(Matlagningsstöket och gardinsömnads stöket bjuder jag i dag på)

onsdag 28 april 2010

Köksbordet beställt

Det har ju faktiskt hänt lite ovanligt mycket saker denna vecka så jag har ju helt glömt bort att skriva att vi beställt köksbord. Det blev detta:

Vår soffa

Familjen Humla köpte en soffa redan innan vi fick tillgång till huset. Jag lovade då ett kort på soffan. Här kommer det!
Vi har dessutom idag köpt vårt nya soffbord, så detta är naturligtvis med på bilden.



Sen vill lilla fröken Humla visa vårt senaste (och enda) tillskott till Familjen Humlas stall.

Vår katt som fått namnet BOSCH





Nu är det dax för lite uppdatering.
Nu har det faktiskt hänt lite "större" synliga saker.

I går monterades de sista bänkskivorna. Bilder följer här.







Även lite nya blommor har inhandlats. Både till kök och vardagsrum


Vardagsrumsfönstret.


I morgon är det tänkt att det ska sys gardiner. Får se hur många av fönstrens gardiner som hinns med.

måndag 26 april 2010

Nya möbler

Familjen Humla har idag varit på diverse möbel affärer.
Vi har inte handlat nått men detta funderar vi på


köksbord



Hylla till vardagsrummet


Vi måste dock fundera vidare i detta ämne.

fredag 23 april 2010

Det står rätt still på renoveringsfronten av "grundstommen" så att säga.
Igår ringde Fru Humla till div mattläggare. Två skulle återkomma, de har fortfarande ej återkommit. Den tredje kunde komma först efter semestern och Fru Humla tyckte att han var dyr. De övriga som fick ett samtal behagade ej att svara.
Så som det ser ut just nu är familjen Humla utan tvättstuga även fortsättningsvis.

Dock har Fru Humla idag på börjat ett nytt renoveringsprojekt.
Tyvärr var frun lite otänkt och tog ingen "före" bild, men ni får se efter när det är klart.
Det är i alla fall en byrå som tidigare varit brun som nu ska bli vit.
Den är idag slipad och målad första varvet.
Så i morgon kommer andra varvet att målas. Sedan ska lite fin list sättas, benen bytas ut och lagas lite låsanordning.
Sedan kommer skåpet att ha sin placering i Humleköket

onsdag 21 april 2010

Vår nya kökslampa


har idag anlänt på posten.

Tyvärr är den ej inkopplad ännu.

Dock fick Herr och Fru Humla en idé att köpa en till och ha två ovanför köksbordet eftersom vi tänkt köpa ett större köksbord.
Det är dock inte tagit något beslut i den frågan.

Detta är den nya lampan =)



Idag har förövrigt Fru Humla satt fast snygga bokstäver med texten av våra efternamn på brevlådan. Sedan satte Herr Humla upp den vid ingången till huset.

lördag 17 april 2010

Det renoveras fortfarande

Men det händer inte så stora grejer.
Det som har hänt idag är att golvbrunnarna i tvättstugan har bilats upp och bytts ut.
Så på måndag ska mattläggare kontaktas så då påbörjas renoveringen av tvättstugan på riktigt.

Före helgen försökte Herr Humla att köpa de två resterande bänkskivorna. Men dessa var slut på affären och inkommer förhoppningsvis till veckan.
Fru Humla längtar till skåpluckorna är klara, vilket inte borde vara allt för långt bort. Men fem luckor kvarstår fortfarande, de behöver renoveras och sedan lackas.

Men förrutom att skåpluckorna ej är klara så är det bara småfix kvar i köket. Detta blir förhoppningsvis klart under veckan.

tisdag 13 april 2010

Nya bilder

som ni egentligen redan har sett.

Så här blev lådan ovanför fläkten.
Det kanske inte är det snyggaste, men betydligt bättre än att ha fläktslangar framme.
Lådan kommer att tapetseras med samma tapet som väggarna.




Diskhon med kran ser ut så här.

Välkomna till mitt stökiga kök

men jag tänkte ni skulle få se hur det börjar arta sig.






Som ni ser sitter fläkten och kakel på väggen.
Det är fortfarande mycket småfix kvar. Som bla. kakellist.
Men jag har i alla fall kunnat ställa in köksgerådet i skåparna även om luckorna fortfarande saknas. Förhoppningsvis är inte luckorna allt för långt bort.
Sedan har diskhon och nya kranen kommit på plats. Men tyvärr syns detta ej så väl pga allt bråte på bänken.


Idag görs en lite låda ovanför fläkten. Eftersom vi flyttat efter den så passar inte utsuget längre så en lite låda för att dölja vår skarvning får det bli.

Fru Humla ägnar i dag tiden åt en massa ärenden som att handla kakellist, dörravslut, silikon, osv.. Trist men tydligen nödvändigt.

Förresten, diskmaskinen fungerar nu mer.. =)

måndag 5 april 2010

Humleherrgården

Även idag händer saker i Humleherrgården.
Idag har "hörnskåpen" satts på plats.
Bänkskivan är på plats, dock har ej diskho och kran hunnit på plats. Men det blir.
Just nu är kaklet på gång upp på väggen =)



Bänkskivan på plats.


Hörnskåpet på plats. Nu saknas bara dörrarna och bänkskivan uppe på.
Här ser ni även våra fina tapeter och det underbara golvet.




Kyl och frys har kommit på plats.








söndag 4 april 2010

Bilder

Idag kan vi bjuda på bilder.

Det som har hänt är att köket är nu tapetserat under dagen.

Så här ser det ut nu

Som ni kanske kan tyda så är det samma mönster på tapeten men olika färg.

Tyvärr kan vi idag inte bjuda på före och efter bilder. Men det kommer tids nog.

fredag 2 april 2010

Just nu...

...känns det som det går långsamt framåt.
Idag hade Herr och Fru Humla beslutat sig för att hugga tag i köks "måsterna".
På morgonkvisten målade fru Humla taket i köket, medan Herr Humla spacklade det sista.

Efter en liten tur ute i det fina vädret skulle väggarna förberedas för tapetsering. En av våra vägga i köket har aldrig varit tapetserad, vilket innebär att det är en Siporexvägg.. Så för att slippa helspackla väggen har vi köpt "EasyCover".
I alla fall, glada i hågen läste paret Humla instruktionen. -"Grunda först om det är ett mycket sugande material"
Vi grundade då med ett varv tapetlim. Vår tanke var att sedan limma en gång till och sedan sätta upp "EasyCover". Men limmet tog slut.
Så ja, väggen är då grundad.

I morgon kommer dock Herr Humla att inhandla mer lim.
Planen är att tapetsera på söndag!

torsdag 1 april 2010

Utflykt

I går, onsdag, for Fru Humla på en liten roadtrip till Ikea.
På inkökslistan stod 2 st avslutshyllor.
I övrigt ingenting.

Men naturligtvis fick Fru Humla en liten släng av IKEAdjävulen och handlade lite mer.
Vad?
Se nedan
Gardintyg till köket:
Det nya tyget till hallgardinerna:



Avslutsbänken i köket:



Lamporna ovanför arbetsdelen i köket.